3. Communist International (Comintern) atau Pertubuhan Komunis Antarabangsa menyebarkan ideologi komunis ke seluruh dunia.
(a) Cara penyusupan Komunis
1. melalui Parti Kuomintang (KMT) dan Parti Komunis Nanyang.
2. sebarkan dakyah komunis di kalangan orang Cina melalui kesatuan sekerja, persatuan, kelas malam dan penerbitan.
3. Di kalangan orang Melayu, fahaman komunis disebarkan melalui Parti Komunis Indonesia (PKI)
4. Orang Melayu tidak tertarik dgn komunis kerana bertentangan dgn agama Islam dan adat resam.
5. Komunis tidak mengakui kewujudan Tuhan.
6. Komunis guna kekerasan dan kezaliman.
(b) Penubuhan Parti Komunis Malaya (PKM)
1. Tahun 1930, PKM ditubuhkan.
2. PKM melatih ramai kader dan menyusup ke dalam kesatuan sekerja.
3. Cuba bertapak di Sarawak tetapi gaga
4. Antara kegiatan PKM;
i. pengaruhi pekerja limbungan kapal, pekerja kereta api, pelombong bijih timah, pekerja ladang dan kilang.
ii. galakkan kegiatan sabotaj, mogok dan tunjuk perasaan membantah kenaikan cukai.
iii. lancarkan mogok dan sabotaj bagi melumpuhkan ekonomi British di Tanah Melayu.
5. Mogok di lombong arang batu di Batu Arang, Selangor.
6. Pemimpin terlibat dgn mogok dihantar pulang ke China.
7. Pemimpin PKM ditahan.
8. PKM menawarkan kerjasama kepada British untuk menentang Jepun.
9. Anggota PKM dilatih dalam taktik perang gerila di Sekolah Latihan Khas 101 di Singapura.
10. PKM bentuk Malayan People’s Anti-Japanese Army (MPAJA)
11. British bekalkan senjata kepada pasukan tersebut melalui Force 136.
12. Selepas perang tamat, British meminta MPAJA dibubarkan dan serahkan semula senjata
13. MPAJA enggan dan menyembunyikan sebahagian daripada senjata
14. Setiap anggota MPAJA yang menyerahkan senjata dibayar sebanyak $350.00 serta menerima satu beg beras daripada pihak British.
15. PKM menyusup dalam kesatuan sekerja
16. PKM terlibat secara aktif dalam kegiatan politik.
(c) Keganasan komunis
1. PKM hadiri Persidangan Pemuda Komunis Asia diadakan di Calcutta, India.
2. Persidangan galakkan parti komunis adakan pemberontakan bersenjata bagi mencapai matlamat
3. PKM menubuhkan unit gerila – Malayan Races Liberation Army (MRLA).
4. PKM mulakan pemberontakan dengan menyerang ladang dan lombong milik syarikat Eropah.
(2) Langkah Membanteras Ancaman Komunis
(a) Pengisytiharan darurat
Komunis bunuh tiga orang pengurus ladang berbangsa Eropah di Sungai Siput, Perak.
Pesuruhjaya Tinggi British, Sir Edward Gent isytiharkan darurat di seluruh Tanah Melayu.
British kuatkuasakan Undang-undang Darurat 1948 (boleh menahan sesiapa sahaja yang disyaki terlibat dalam komunis dan membenarkan pasukan keselamatan menggeledah rumah kediaman)
(b) Pengharaman Parti Komunis Malaya atau parti berhaluan kiri
Parti Komunis Malaya diharamkan
Pengharaman parti politik berfahaman kiri yang memperjuangkan kemerdekaan seperti Angkatan Wanita Sedar (AWAS), Ikatan Pemuda Tanah Air Melayu (PETA), Pemuda Radikal Melayu (PKMM) dan Hisbul Muslimin.
(c) Memperbesarkan pasukan keselamatan
1. Memperbesarkan pasukan tentera dan polis.
2. Pasukan polis disusun semula dan diperbesarkan
3. Bawa masuk askar dari negara Komanwel (Australia, New Zealand, Afrika Timur dan Fiji)
4. Tubuhkan pasukan Home Guard di peringkat kampung
5. Penubuhan pasukan Home Guard meniupkan semangat mempertahankan negara.
6. Mata-mata Khas Melayu (Special Constables) dilatih dan dihantar mengawal ladang dan kawasan lombong yang terpencil.
7. Pasukan keselamatan mengebom dan melakukan serangan hendap dengan bantuan Tentera Udara British.
(d) Rancangan Briggs
1. Dilancarkan oleh Sir Henry Gurney tahun 1950.
2. Leftenan Jeneral Sir Harold Rowdon Briggs menjadi Pengarah Operasi.
3. Penempatan semula penduduk di kawasan pinggir hutan ke kawasan penempatan baru.
4. Penempatan semula digelar “kampung baru”.
5. Bertujuan menyekat bekalan makanan, wang, maklumat dan ubat-ubatan kepada pihak komunis.
6. Melumpuhkan gerakan Min Yuen.
7. Setinggan Cina dipindahkan ke kampung baru
8. Kampung baru dilengkapi dengan kemudahan asas
9. Kampung baru dipagari dengan kawat berduri dan dikawal oleh Special Constable (SC).
10. Di kampung baru, setiap ketua keluarga diberi kad catuan makanan
11. Melaksanakan program “Gerakan Kelaparan”. bagi memastikan komunis tidak mendapat sebarang makanan, senjata, maklumat dan ubat-ubatan.
12. Briggs menyokong penubuhan Malayan Chinese Association (MCA)
13. MCA menjalankan kutipan derma melalui jualan loteri kebajikan. Kutipan jualan didermakan kepada penduduk setinggan Cina.
14. Sekatan jalan raya diadakan utk cegah makanan, ubat & maklumat sampai ke tangan komunis.
15. Sistem pendaftaran kebangsaan bagi mengawal pergerakan penduduk.
16. Setiap penduduk berumur 12 tahun atau lebih diberi kad pengenalan – membezakannya dengan pengganas komunis.
17. Rancangan Briggs melumpuhkan rangkaian gerakan PKM.
18. Mesyuarat Jawatankuasa Pusat di Pahang, PKM mengambil keputusan untuk mengurangkan kekejaman dan berundur ke selatan Thailand.
(e) Perang Saraf
Menghapuskan pengganas komunis melalui kempen “memenangi hati dan fikiran”.
Memujuk rakyat berbilang kaum supaya bersatu
Sir Henry Gurney mati dibunuh dalam satu serangan hendap ketika perjalanan ke Bukit Fraser.
Sir Gerald Templer dilantik menjadi Pesuruhjaya Tinggi British dan Pengarah Gerakan bagi menggantikan Sir Henry Gurney.
Sedari kekerasan dan senjata tidak akan berjaya menghapuskan pengaruh komunis.
Kempen “Bulan Penduduk Tanah Melayu Menentang Komunis”
Membawa sepanduk mengutuk keganasan komunis.
Risalah menentang komunis diedarkan.
Timbulkan kebencian terhadap komunis.
Rela hati tawarkan diri menyertai pasukan keselamatan dan polis
Perkenalkan konsep kawasan hitam dan putih;
Kawasan hitam ialah kegiatan pengganas komunis yang aktif dan dikenakan perintah berkurung.
Kawasan putih ialah kawasan yang telah diisytiharkan bebas daripada ancaman komunis.
Bagi menarik sokongan orang Cina, Templer melonggarkan syarat kewarganegaraan.
Menaikkan jumlah hadiah kepada penduduk yang dapat menangkap atau memberi maklumat tentang gerila komunis.
Langkah kerajaan menentang komunis diuar-uarkan oleh sultan dan menteri besar setiap negeri.
Sultan Pahang ingatkan rakyat jangan terpedaya dengan janji komunis.
komunis dianggap pengkhianat negara.
Menteri Besar Pahang ingatkan orang ramai supaya tidak melupakan kekejaman komunis
Dato’ Onn Ja’afar menyeru rakyat membantu kerajaan menghapuskan komunis
Kerajaan menimbulkan kebencian rakyat terhadap komunis
Kerajaan kuatkuasakan peraturan catuan bekalan makanan.
Pengganas komunis terpaksa bercucuk tanam
Pasukan keselamatan menyembur racun ke kawasan tanaman tersebut.
(f) Pengampunan beramai-ramai
Kerajaan menawarkan pengampunan bagi menggalakkan pengganas komunis menyerah diri.
Risalah dan pas pengampunan diedarkan dalam bahasa Cina, Melayu dan Tamil.
(g) Pertemuan Baling
1. Parti Perikatan kemukakan manifesto menjanjikan kemerdekaan segera serta menamatkan darurat.
2. Tunku Abdul Rahman membuat rundingan dengan komunis
3. Chin Peng menulis sepucuk surat kepada Tunku Abdul Rahman untuk mengadakan rundingan.
4. Pada 28 dan 29 Disember 1955, pertemuan di Baling, Kedah.
5. Tunku Abdul Rahman meminta Chin Peng membubarkan PKM, meletak senjata dan menyerah diri.
6. Chin Peng mengenakan syarat iaitu PKM akan meletakkan senjata dan menyerah diri sekiranya kerajaan bersetuju mengakui PKM sebagai sebuah parti politik yang sah.
7. Pertemuan gagal – Tunku enggan bertolak ansur dengan syarat Chin Peng.
8. Tanah Melayu capai kemerdekaan semasa undang-undang darurat belum ditamatkan.
9 Dengan kemerdekaan Tanah Melayu, pengaruh komunis semakin lemah.
10. Darurat tamat pada 31 Julai 1960.
(3) Kesan Darurat
a) Politik
Kuatkuasakan Undang-undang Darurat
Bendung gerakan kebangsaan berhaluan kiri.
Longgarkan syarat kerakyatan kepada orang bukan Melayu supaya tidak memihak komunis.
Percepat langkah taraf berkerajaan sendiri
Sebelum Pertemuan Baling, British janji menyegerakan pemberian kemerdekaan
Penubuhan Malayan Chinese Association (MCA) menarik minat orang Cina melibatkan diri dalam pertubuhan politik berhaluan kanan.
Mengikis pandangan negatif yang menganggap semua orang Cina adalah pengganas komunis.
b) Ekonomi
Kemusnahan sistem perhubungan, jentera melombong, kemudahan awam dan gangguan terhadap buruh ladang menjejaskan pengeluaran sumber ekonomi negara.
Wang banyak digunakan untuk memperbesar pasukan keselamatan, menambah bilangan polis dan Home Guard.
Kerajaan kurang memberi tumpuan untuk membangunkan kawasan luar bandar.
Kerajaan kurang memberi perhatian untuk meningkatkan taraf hidup rakyat kerana menumpukan pembangunan di perkampungan baru.
c) Sosial
Ramai anggota pasukan keselamatan, pengganas komunis dan orang awam terkorban.
Membawa kesengsaraan
Penduduk menghadapi kesukaran untuk hidup
BAB 4 : KERJASAMA KAUM KE ARAH KEMERDEKAAN
(1) Jawatankuasa Hubungan antara Kaum(CLC)
1. Peringkat awal, dianggotai kaum Melayu dan Cina.
2. Melayu diwakili UMNO – diketuai Dato’ Onn Ja’afar
3. Cina diwakili MCA- diketuai Tun Tan Cheng Lock.
4. Ogos 1949, CLC turut dianggotai wakil dari kaum India, Ceylon, Serani dan Eropah.
5. Pengerusi CLC – Dato’ E.E.C. Thuraisingam.
6. Penasihat – Sir Malcolm MacDonald.
7. Perundingan selama hampir dua tahun.
8. Kompromi antara UMNO dan CLC;
i. Kelonggaran syarat kerakyatan Persekutuan.
ii. Bantuan ekonomi dan pelajaran kpd org Melayu.
iii. Pilihan raya akan diadakan pada masa yang sesuai di peringkat Majlis Bandaran, Negeri dan Majlis Perundangan Persekutuan.
iv. Pendidikan yang mewajibkan penggunaan bahasa Melayu & Inggeris sebg bahasa pengantar.
(2) Usaha parti politik mewujudkan perpaduan kaum
1. IMP dan Parti Negara. Menteri Besar, British dan Parti Negara adakan Konferensi Nasional- usaha lahirkan kerjasama politik.
2. UMNO, MCA & MIC – tubuhkan Parti Perikatan.
3. PAS bekerjasama dgn UMNO dalam Konvensi Nasional.
4. Konferensi Nasional dan Konvensi Nasional mencari jalan merealisasikan perpaduan kaum.
(3) Parti politik berusaha wujudkan perpaduan kaum
1. UMNO (1946) :
Pimpinan Dato’ Onn Ja’afar;
i. Membuka keahlian UMNO kpd bukan Melayu
ii. Longgarkan syarat kerakyatan
iii Cadangkan Sistem Ahli
Pimpinan Tunku Abdul Rahman;
– Tubuhkan Parti Perikatan.
2. MIC (1946)- Pimpinan K.L. Devaser;
i. Sokong perjuangan Dato; Onn Ja’afar dan IMP tentang kerjasama kaum dalam sebuah parti.
ii. anggotai Parti Perikatan pada tahun 1955.
3. MCA (1949)- Pimpinan Tun Tan Cheng Lock;
i. Sokong perjuangan Dato’ Onn Ja’afar dan IMP tentang kerjasama kaum dalam sebuah parti.
ii. Sokong Tunku Abdul Rahman membentuk Parti Perikatan.
4. IMP –(1951)- Pimpinan Dato’ Onn Ja’afar;
i. Tegakkan konsep kerjasama kaum dlm satu parti.
ii. Membuka keahlian kepada semua kaum.
5. PAS (1951) – Pimpinan Haji Ahmad Fuad;
i. buka keahlian parti kepada semua orang Islam
ii. Sertai Konvensi Nasional tajaan UMNO
6. Parti Negara (1954) – Pimpinan Dato’ Onn Ja’afar;
i. Terbuka kepada semua kaum.
ii. Menerima kerakyatan jus soli dengan syarat ibu atau bapa menjadi warganegara Tanah Melayu.
iii. Dukung konsep kerjasama kaum dalam satu parti.
(4) Pendidikan alat perpaduan
1. Sebelum merdeka, 5 jenis – sekolah agama Islam, vernakular Melayu, Cina, Tamil & aliran Inggeris.
(i) Sekolah Vernakular Melayu;
a. Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar.
b. Dibiayai oleh British.
c. Sekolah rendah.
d. Dibina di kawasan luar Bandar.
e. Persekitaran balajar yang daif.
f. Tidak berpeluang menjawat jawatan tinggi.
g. Berpeluang melanjutkan pelajaran ke Maktab Perguruan Sultan Idris (MPSI).
(ii) Sekolah Agama Islam;
a. sekolah pondok, madrasah, sekolah agama rakyat dan sekolah agama.
b. Bahasa Melayu atau Arab- bahasa pengantar.
c. Dibiayai sendiri.
d. Bebas kawalan British.
e. Pengajian sekolah rendah dan menengah.
f. Melanjut pelajaran ke Indonesia, Mesir dan India.
(iii). Sekolah Inggeris;
a. Bahasa pengantar – bahasa Inggeris.
b. Diambil alih oleh British kerana keperluan tenaga pekerja rendah di sektor kerajaan dan swasta.
c. Didirikan di bandar sahaja.
d. Melanjutkan pelajaran ke peringkat kolej dan universiti dalam dan luar negara.
e. Berpeluang menjawat jawatan tinggi.
f. Dipandang tinggi oleh masyarakat
(iv) Sekolah Tamil;
a. Ditubuhkan oleh pihak estet
b. Sukatan pelajaran berorientasikan negara India.
c. Guru dari India.
d. Pengajian hanya di peringkat sekolah rendah
e. Kurang mendapat sambutan kerana ibu bapa lebih suka anak mereka membantu bekerja di ladang.
f. Tidak mempunyai peluang mendapat pekerjaan bergaji lumayan.
(v) Sekolah Cina
a. Ditubuhkan oleh persendirian dan parti politik.
b. Sukatan pelajaran, guru dan buku teks dari China.
c. Mengekalkan identiti kecinaan
d. Berkembang pesat sebagai institusi ilmu, budaya dan bahasa Cina
e. Mendapat sokongan masyarakat Cina.
2. Perbezaan politik, ekonomi, sosial halang perpaduan.
3. Semangat bersatu padu kaum tidak dapat dilahirkan.
4. Bagi membentuk perpaduan beberapa laporan pelajaran dikeluarkan.
5. Sistem Pendidikan Kebangsaan tekankan keseragaman sukatan pelajaran dan bahasa kebangsaan yang sama.
(5) Cadangan Laporan Pelajaran Tanah Melayu
i. Laporan Barnes 1951;
a. Sekolah rendah diwajibkan.
b. Sekolah rendah guna bahasa Melayu dan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar
c. Sekolah menengah guna bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar.
ii. Laporan Fenn-Wu 1951;
a. Menolak sistem pendidikan Laporan Barnes
b. Mahu terus kekalkan sistem vernakular Cina.
iii) Ordinan Pelajaran 1952;
a. Sekolah rendah adalah wajib.
b. Sekolah rendah guna bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar.
c. Sekolah menengah guna bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar.
iv) Laporan Razak 1956;
a. Sistem sekolah umum
b. Bahasa Melayu – bahasa pengantar bagi sekolah rendah dan menengah.
c. Sekolah jenis umum – guna bahasa Cina, bahasa Tamil dan bahasa Inggeris sebg bahasa pengantar.
d. Pendidikan rendah wajib.
e. Bahasa ibunda di ajar jika terdapat 15 orang pelajar yang memohon.
f. Sukatan pelajaran, sistem peperiksaan, latihan perguruan dan sistem nazir yang sama.
(6) Sistem ahli
1. diperkenalkan 1951
2. Melatih orang Melayu dan kaum lain dalam pentadbiran
3. Idea dicetuskan oleh Dato’ Onn Ja’atar
4. Ciri-ciri Sistem Ahli:
i. sistem kabinet bayangan
ii. Anggotanya dikenali sebagai Ahli
iii. Pelantikan dibuat oleh Pesuruhjaya Tinggi British dengan persetujuan Majlis Raja-Raja Melayu.
iv. Ahli – di bawah kuasa Pesuruhjaya Tinggi British.
v. Terdiri 9 orang iaitu 5 orang penduduk Tanah Melayu dan empat orang pegawai British.
vi. Daripada 5 orang penduduk Tanah Melayu, tiga orang Melayu, seorang Cina dan seorang India.
6. Antara anggota Sistem Ahli;
i. Dato’ Onn Ja’afar – Ahli Hal Ehwal Dlm Negeri
ii. Dato’ Mahmud Mat – Ahli Tanah, Perlombongan dan Perhubungan
iii. Tunku Yaakob Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah – Ahli Pertanian dan Perhutanan
iv. Dato’ E.E.C.Thuraisingam – Ahli Pelajaran
v. Dr. Lee Tiang Keng – Ahli Kesihatan
(7) Kelonggaran syarat kerakyatan Persekutuan
1. Syarat kerakyatan kepada imigran dilonggarkan agar mencurahkan taat setia
2. Kelonggaran bermatlamat mengelakkan golongan imigran daripada terpengaruh dengan Parti Komunis
3. Kelonggaran Kerakyatan di peringkat Persekutuan;
i) Secara Kuat Kuasa Undang-undang;
Seseorang rakyat raja di mana-mana negeri Melayu:
Seseorang warganegara British dan koloni-koloninya yang lahir di Negeri-Negeri Selat.
ii) Secara Permohonan:
Seseorang warganegara British dan koloni-koloninya yang berumur 18 tahun, berkelakuan baik & angkat sumpah taat setia kpd Persekutuan.
iii) Secara Naturalisasi;
(Kerakyatan diberikan oleh Pesuruhjaya Tinggi British)
Seseorang warganegara British dan koloni-koloninya yang menetap di negeri ini selama 10 tahun daripada 12 tahun secara berturut-turut.
4. Di peringkat negeri, kelonggaran syarat kerakyatan dibuat dan dinamakan Kerakyatan Negeri 1951.
Syarat Kerakyatan Negeri 1951
i) Secara Kuat Kuasa Undang-undang:
Orang Asli di negeri-negeri Melayu.
Melayu yang dilahirkan di negeri Melayu.
Bukan Melayu yang dilahirkan di negeri itu dan salah seorang daripada ibu bapa dilahirkan di Persekutuan Tanah Melayu.
ii) Secara Permohonan:
Mencapai umur 21 tahun, dilahirkan di negeri itu, berkelakuan baik, mengangkat sumpah setia kepada Raja & lepaskan kewarganegaraan asal.
5. Dengan kelonggaran, rakyat bukan sahaja terdiri daripada orang Melayu dan orang Asli tetapi juga golongan imigran.
6. Lembaga Pembangunan Industri Desa (RIDA) ditubuhkan.
7 RIDA digantikan dengan nama Majlis Amanah Rakyat (MARA )
9 RIDA meningkatkan taraf sosioekonomi Melayu.
10 Penubuhan RIDA – satu cara memujuk orang Melayu supaya bersetuju dengan kelonggaran kerakyatan Persekutuan dan Kerakyatan Negeri 1951.
(8) Pembentukan Parti Perikatan
1. Parti perikatan – pelbagai kaum wujudkan kerjasama.
2. Penubuhan Parti Perikatan melahirkan perpaduan
3. Parti Perikatan dibentuk secara berperingkat.
4. British menyokong kerjasama antara parti – suasana politik yang stabil dan kepentingan ekonominya di Persekutuan Tanah Melayu terjamin.
5. Peringkat penubuhan Parti Perikatan;
Pakatan UMNO Kuala Lumpur dgn MCA Selangor dlm pilihan raya Bandaran KL
Memenangi 9 daripada 12 kerusi
Kemasukan MIC dalam Parti Perikatan.
Parti Perikatan sertai pilihan raya Majlis Perundangan Persekutuan.
Parti Perikatan memenangi 51 daripada 52 kerusi
6. Kepentingan kerjasama antara kaum satu pakatan politik yang murni melahirkan perpaduan kaum menjadi senjata untuk menolak pengaruh komunis di kalangan penduduk Tanah Melayu melemahkan pengaruh Parti Komunis Malaya.
(9) Pilihan Raya Majlis Bandaran
1. Ahli Majlis Bandaran dipilih melalui pilihan raya oleh penduduk bandar berkenaan.
2. Pilihan raya Majlis Bandaran pertama diadakan pada tahun 1951 di George Town, Pulau Pinang Parti Radikal dianggotai pelbagai kaum memenangi 6 drp 9 kerusi yg dipertandingkan.
3. Pilihan Raya Majlis Bandaran Kuala Lumpur Februari 1952 UMNO & MCA jalinkan kerjasama bagi menghadapi pilihan raya tersebut. Dato’ Yahya Razak, Pengerusi Jawatankuasa Pilihan Raya Bahagian UMNO Kuala Lumpur bekerjasama dengan Tun H.S. Lee, Pengerusi MCA Selangor. UMNO-MCA mendapat 9 drp 12 kerusi
4. UMNO-MCA memenangi 26 daripada 37 kerusi Majlis Bandaran yang dipertandingkan.
5. Kemenangan mendorong kerjasama UMNO-MCA di peringkat pusat sehingga melahirkan Perikatan UMNO-MCA pada tahun 1954.
6. Pilihan raya Majlis Bandaran asas memilih pemimpin dan kerajaan
(10) Pilihan Raya Negeri
1. bermula tahun 1954
2. menentukan kerajaan yang bakal memerintah.
3 Perikatan UMNO-MCA memenangi 226 daripada 268 kerusi negeri yang dipertandingkan.
3. Kemenangan menunjukkan penerimaan orang ramai terhadap kerjasama antara kaum
(11) Pilihan Raya Majlis Perundangan Persekutuan
1. British menubuhkan Jawatankuasa Pilihan Raya
2. Dianggotai pegawai kanan British & wakil parti politik.
3. Peruntukan anggota Majlis Perundangan Persekutuan (MPP) – 100 kerusi.
4. 52 kerusi dipilih melalui pilihan raya
5. 48 ahli dilantik oleh Pesuruhjaya Tinggi British.
5. Parti Perikatan menuntut tiga per lima ahlinya dipilih.
6. Tunku Abdul Rahman ke London untuk memohon mendapatkan kerusi pilihan raya yang lebih, tetapi usaha beliau itu gagal.
7. Pilihan Raya Majlis Perundangan Persekutuan (MPP) Tahun 1955
8. Manifesto Parti Perikatan dalam Pilihan Raya MPP;
Mencapai kemerdekaan tempoh empat tahun.
Mewajibkan pendidikan rendah.
Melindungi hak raja Melayu sebagai Raja Berperlembagaan.
Menamatkan darurat.
Menjadikan perkhidmatan awam bercorak tempatan.
(12) Keputusan Pilihan Raya Majlis Perundangan Persekutuan tahun 1955.
1. Parti Perikatan memenangi 51 daripada 52 kerusi
2. Parti Islam Se-Malaya memenangi 1 kerusi .
3. Faktor kemenangan Parti Perikatan;
Sikap tolak ansur parti-parti dalam perikatan
Kebijaksanaan pemimpin parti
Kesanggupan setiap kaum untuk berkongsi kuasa
Kesepakatan menolak pengaruh Parti Komunis
Semangat mencapai kemerdekaan
Manifesto pilihan raya diterima umum.
4. Parti Perikatan amalkan dasar bermuafakat dan berkongsi kuasa
5. Sikap hormat-menghormati, bertoleransi dan bertimbang rasa menjadi amalan penting.
BAB 5 : KEMERDEKAAN NEGARA
By Cikgu Eija, Cikgu Ajib & Cikgu Nana
(1) Rombongan Merdeka
a) Usaha Mendapatkan Kemerdekaan
1. Dilakukan oleh Parti Perikatan.
2. Tunku Abdul Rahman berunding dgn raja-raja Melayu dan British
3. Adakan mesyuarat rasmi dgn kerajaan British.
4. Rombongan Merdeka dibentuk
5. Terdiri wakil raja Melayu & 4 wakil Parti Perikatan.
Wakil Parti Perikatan;
Tunku Abdul Rahman (ketua)
Tun Dr. Ismail
Tun H.S. Lee
Tun Abdul Razak Hussein
Wakil raja-raja Melayu;
Dato’ Panglima Bukit Gantang
Abdul Aziz Othman
Dato’ Mohd Seth
Dato’ Nik Ahmed Kamil
b) Perjanjian London
1. Rundingan di London
2. Dipengerusikan – Lord Lennox-Boyd
3. Perjanjian London ditandatangani;
i. Tarikh kemerdekaan ditetapkan 31 Ogos 1957.
ii. Suruhanjaya bebas gubal Perlembagaan
iii. Parti Perikatan tidak akan ambil alih perniagaan British atau kepentingan Barat diTM
iv. Perjanjian pertahanan dgn British akan ditandatangani bagi menjaga keselamatan dan kepentingan ekonomi British di Tanah Melayu.
v. Konsep Raja Berperlembagaan dikekalkan.
vi. Kuasa pusat dibahagikan dgn kuasa negeri diteruskan.
c) Kembalinya Rombongan
1. Rombongan Merdeka kembali ke Tanah Melayu
2. Disambut diPadang Merdeka, Bandar Hilir, Melaka.
3. Tarikh merdeka diisytiharkan oleh T Abdul Rahman
(2) Suruhanjaya Reid
1. dibentuk Mac 1956
2. Menyusun perlembagan Persekutuan Tanah Melayu.
3. Dipengerusikan oleh Lord William Reid.
4. Ahli Suruhanjaya Reid yang lain;
i. Sir Ivor Jennings (England)
ii. Sir William Mckell (bekas Gabenor Jeneral AT)
iii. Tuan B.Malik (Hakim Mahkamah Tinggi India)
iv. Tuan Abdul Hamid (Pakistan)
5. Tugas Suruhanjaya Reid;
i. Rangka perlembagaan bagi Persekutuan Tanah Melayu yang akan merdeka.
ii. Tentukan kuasa kerajaan pusat dan negeri.
iii. Jamin kedudukan khas raja-raja Melayu.
iv. Wujudkan bangsa Persekutuan Tanah Melayu.
6. menerima memorandum daripada pelbagai pihak termasuklah raja-raja Melayu.
7. S/jaya Reid keluarkan draf untuk dibahaskan
8. Beberapa cadangan asal dipinda
9. Perkara dipersetujui;
i. Sebuah negara persekutuan dibentuk
ii. Pembahagian kuasa pusat dan negeri.
iii. Kerakyatan jus soli kepada yang lahir di TM
iv. Kedudukan istimewa orang Melayu dikekalkan
v. Institusi raja Melayu dan konsep Raja Berpelembagaan dikekalkan.
vi. Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.
vii. bahasa Cina dan Tamil – bahasa pengantar di sekolah masing-masing.
viii. Agama Islam agama rasmi Persekutuan.
ix. Agama lain boleh terus diamalkan.
10. Semua perkara dipersetujui berdasarkan semangat tolak ansur dan permuafakatan antara kaum.
11 Persetujuan membolehkan pembentukan kerajaan demokrasi dengan konsep Raja Berperlembagaan.
12. Cadangan Reid diterima oleh Parlimen British.
13. Draf Perlembagaan Merdeka dibentangkan untuk diluluskan oleh Majlis Perundangan Persekutuan.
14. 15 Ogos 1957, upacara tandatangani Perjanjian Merdeka diadakan ant raja Melayu – British di KL
(3) Perlembagaan Merdeka
1. Fasal penting;
i. Kerajaan persekutuan dibentuk dengan nama Persekutuan Tanah Melayu.
ii. Yang di-Pertuan Agong sebagai ketua negara.
iii. Parlimen – Dewan Rakyat dan Dewan Negara.
iv. Perdana Menteri – ketua pentadbiran negara
v. Perdana Menteri dibantu oleh kabinet.
vi. Agama Islam – agama rasmi
vii. Bahasa Melayu – bahasa kebangsaan.
viii. Kerakyatan terbuka
ix. Kerakyatan secara permohonan dengan syarat tertentu diberi pertimbangan.
x. Kedudukan istimewa orang Melayu diteruskan
2. Kepentingan perlembagaan merdeka;
i. hak mutlak kpd penduduk utk terajui negara
ii. Melahirkan sebuah masyarakat bersatu padu.
(4) Pemasyhuran Kemerdekaan
a) Peristiwa pemasyhuran kemerdekaan
1. pukul 12.00 tgh malam 30 Ogos 1957, di hadapan Padang Kelab Selangor, Kuala Lumpur, bendera UNION Jack diturunkan.
2. Bendera PTM dinaikkan oleh pemuda UMNO.
3. 31 Ogos 1957, pemasyhuran kemerdekaan di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur.
4. Wakil Ratu Elizabeth, Duke of Wellington, serahkan dokumen perisytiharan kemerdekaan kepada Yang di-Pertuan Agong
5. Tunku Abdul Rahman baca perisytiharan
6. Tunku melaungkan MERDEKA! – tujuh kali.
b) Kandungan pemasyhuran kemerdekaan
1. Dokumen Pemasyhuran dlm bah Melayu& Inggeris.
2. Penggunaan tulisan jawi – simbol warisan bangsa
3. Kandungannya:
i. PM – negara merdeka dan berdaulat.
ii. Raja Melayu dan Ratu England tandatangani Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957
iii. Semua penguasaan Ratu England dan Parlimen British ke atas Negeri-Negeri Selat terbatal.
iv. Perlembagaan berkuat kuasa – 31 Ogos 1957.
v. PTM kandungi negeri Johor, Pahang, Negeri Sembilan, Selangor, Kedah, Perlis, Kelantan, Terengganu, Perak, Melaka dan Pulau Pinang.
vi. PTM – negara demokrasi yang mengutamakan kesejahteraan rakyat.
Pembiakan adalah proses penghasilan individu baru yang dikenali sebagai progeni atau zuriat. Proses ini penting bagi kesinambungan spesies .Pembiakan terbahagi kepada dua, iaitu pembiakan aseks dan pembiakan seks . PEMBIAKAN ASEKS Proses menghasilkan zuriat baru tanpa kehadiran gamet atau sel pembiakan Hanya perlukan 1 induk Boleh berkembang biak melalui belahan dedua, pertunasan, pembentukan spora , pembiakan vegetatif atau penjanaan semula Zuriat menyerupai induk secara mutlak Memerlukan masa yang pendek Contoh : Paramesium dan Amoeba PEMBIAKAN SEKS Proses menghasilkan zuriat baru melalui percantuman gamet jantan dan betina Memerlukan dua induk : jantan dan betina Proses melibatkan persenyawaan, perkembangan dan kelahiran Zuriat mempunyai sifat yang berbeza daripada induk Memerlukan masa yang panjang Contoh : Burung dan Ikan Testis Untuk menghasilkan sperma dan juga hormon (testosteron) Urethra Salur un
Syair Maksud Buatlah jasa wahai teruna, Hidupmu biar memberi guna, Kamu yang mati jasa tak fana, Asalkan buahnya elok sempurna. Anak muda diseru supaya berbuat jasa supaya hidup lebih berguna. Jasad (tubuh) seseorang mungkin telah tiada (meninggal dunia), tetapi jasanya kekal buat selama-lamanya jika dilakukan dengan ikhlas dan dipanjangkan amalannya oleh orang lain (generasi selepasnya). Banyakkan khidmat besar dan seni, Serahkan kepada tuhan rabbani, Jasa yang kekal berfaedah murni, Umur yang kedua bagi insani. Sama ada amalan besar mahupun kecil, semuanya mesti ditambah, lalu diikhlaskan semata-mata kepada allah untuk menilainya. Jasa yang kekal mendatangkan manfaat yang tidak terhingga. Jasa itu akan terus diingati walaupun seseorang itu telah meninggal dunia. Hidup manusia jangan percuma, Buatlah bakti budi utama, Selagi baiknya kekal menjelma, Si mati hidup selama-lama. Manusia tidak harus mensia-siakan hidupnya, sebaliknya sentiasa berusaha meni
My Best Friend Aminah is my best friend in school. She is a fair, pretty girl with dimpled cheeks. She andI first met at kindergarten and we became great friends. She is kind, jolly and helpful. We are classmates again this year and we go to school together every morning. Aminah likes to joke and play games. She lives near my house. In the evenings, we usually meet at my house. We sit in the garden and read story books. She is good at Mathematics. So, whenever I find difficulties in my Mathematics homework, I would ask her to help me. Sometimes, when my parents go out in the evening, she comes over to keep me company and we watch television together. That way I do not feel lonely. I hope Aminah and I will be in the same class again next year. I like her very much andshe is my best friend. My Pets I have two pretty birds as pets. They are green-and-blue budgies. Their home is a shady tree in the garden where they are free to fly from branch to branch. Yet they are safe from the cat as
Comments
Post a Comment