Pantun Perpaduan-Tingkatan 1
Pantun | Maksud |
Petang hari pergi ke pekan, Pulang membawa sebungkus laksa; Hidup muhibah perlu diamalkan, Di negara Malaysia berbilang bangsa. | Malaysia merupakan negara yang terdiri daripada berbilang bangsa dan rakyatnya perlu mengamalkan cara hidup muhibah. |
Cantik bergugus buah papaya, Masak dipetik satu per satu; Walaupun berlainan bangsa budaya, Kerana muhibah hidup bersatu. | Walaupun rakyat Malaysia terdiri daripada pelbagai bangsa dan budaya, namun kerana amalan cara hidup muhibah, rakyat dapat hidup bersatu padu. |
Air mengalir dalam terusan, Mengairi sawah beratus relung; Bekerjasama segala urusan, Tanda bersatu bergotong-royong. | Dalam semua urusan, rakyat hidup bersatu padu dan bergotong-royong berkat hidup bekerjasama. |
Tuan Puteri dari kayangan, Senyuman manis seperti madu; Bermacam-macam keturunan bukan halangan, Untuk membina bangsa yang padu. | Rakyat yang berbilang keturunan tidak akan menjadi halangan untuk rakyat Malaysia membentuk menjadi bangsa yang bersatu padu. |
Enak nian air kelapa, Penawar sakit mujarab sekali; Kebudayaan asal tidak dilupa, Kebudayaan nasional mereka banggai. | Sebagai rakyat yang berbilang kaum, tentulah mempunyai berbilang budaya dan cara hidup. Namun, kebudayaan dan cara hidup asal tidak akan dilupakan walaupun kebudayaan nasional diamalkan. |
Tema:Keharmonian dan perpaduan hidup masyarakat berbilang bangsa.
Persoalan:
- Amalan hidup muhibah perlu diamalkan oleh rakyat dalam negara berbilang kaum.
- Cara hidup muhibah dapat menyatu-padukan rakyat berlainan bangsa dan budaya.
- Amalan bekerjasama dan bergotong royong dapat memudahkan segala urusan.
- Kepelbagaian keturunan tidak menghalang pembinaan bangsa yang padu.
- Kebudayaan nasional tidak melenyapkan kebudayaan sesuatu kaum.
Bentuk:
· Terdiri daripada lima rangkap.
· Pantun ini berbentuk pantun empat kerat, iaitu dua baris awalan pembayang dan dua baris akhir maksud pantun.
· Pantun ini mengandungi empat belas hingga lapan belas patah perkataan dalam satu rangkap
· Suku kata terdiri daripada lapan hingga dua belas suku kata sebaris.
· Rima akhir tetap ‘a,b,a,b’.
Gaya Bahasa | Contoh |
Repitasi | Masak dipetik satu per satu; (R2,B2) |
Simile | Senyuman manis seperti madu; (R4,B2) |
Hiperbola | Mengairi sawah beratus relung; (R3,B2) |
Anafora | Kebudayaan asal tidak dilupa, Kebudayaan nasional mereka banggai. (R5,B3 – 4) |
Responsi | Ada beras taruh dalam padi, Ada ingat taruh dalam hati. (R4) |
Kata Ganda | Tanda bersatu bergotong-royong. (R3,B4) |
Unsur Bunyi | Contoh |
Asonansi | Petang hari pergi ke pekan, (R1,B1) |
Aliterasi | Walaupun berlainan bangsa budaya, (R2,B3) |
Nilai:
· Bekerjasama: Masyarakat berbilang kaum hidup bekerjasama menjalankan amalan gotong-royong.
· Hormat-menghormati: Masyarakat yang berbilang kaum saling menghormati adat dan budaya masing-masing.
· Semangat bermasyarakat: Menjalankan amalan gotong-royong menunjukkan semangat hidup bermasyarakat.
· Patriotisme: Masyarakat yang cinta akan tanah air dan sentiasa bangga dengan kebudayaan tempatan.
Pengajaran:
· Kita mestilah bertolak ansur dalam segala hal sebagai rakyat sebuah negara yang mempunyai masyarakat majmuk.
· Kita perlulah hidup bersatupadu agar keharmonian negara dapat dikekalkan.
· Kita hendaklah hidup berkerjasama dan bertoleransi tanpa mengira bangsa.
Comments
Post a Comment