Sajak Keusangan Budaya-Tingkatan 3
Sajak | Maksud |
Ketika dulu kelihatan sang dara bersimpuh ayu bersalut songket tenunan Melayu mengayam segar | Pada zaman dahulu, anak-anak gadis duduk dengan sopan sambil mengenakan pakaian masyarakat Melayu, iaitu songket tenunan yang begitu halus dan sedap mata memandang. |
Kelihatan sang teruna menebang ara berbaju Melayu warisan bangsa meniup seruling bamboo merdu dan sayu | Lelaki muda pula bangga dengan menyarung baju Melayu sebagai pakaian turun-temurun, melakukan pekerjaan tangan dan mengalukan irama indah dan syahdu dengan menggunakan seruling (alat tiupan) yang diperbuat daripada buluh. |
Ketika ini tiada lagi sang dara ayu tiada juga teruna gagah kini yang ada cuma tubuh-tubuh lesu tubuh-tubuh kaku | Kini, keadaan telah berubah. Citra anak gadis dan anak lelaki persis zaman dahulu sudah tiada lagi. Anak-anak Melayu sudah hilang jati diri, iaitu dengan penampilan diri yang jauh daripada warisan budaya Melayu dahulu. |
Kedengaran irama gamat menodai kedamaian seruling bambu diam keusangan songket dan batik muram disisihkan | Aliran muzik yang bising dan hingar-bingar seperti rock dan underground telah menggantikan irama Melayu tradisional. Alat-alat muzik lama telah dilupakan sama sekali, manakala persalinan pakaian kebanggaan orang Melayu dahulu telah dipinggirkan. |
Ayahanda bonda di pondok memalu nobat di sisi melihat sayu sang Sita Dewi yang usang tidak bermaya lagi. | Budaya lama hanya diminati oleh generasi lama (tua) yang tiada daya tarikan lagi. Persembahan kesenian lama juga hanya dimainkan oleh budayawan dan seniman lanjut usia. Mereka hanya mampu berduka (seperti dalang wayang kulit) yang mendapati boneka watak Sita Dewi tidak mendapat sambutan lagi. |
Tema
Adab dan budaya bangsa Melayu yang perlu dipertahankan.Golongan muda perlu menjaga warisan dan budaya bangsa.
Persoalan
1) Amalan budaya Melayu dalam kalangan golongan muda yang dipinggirkan. Generasi hari ini lebih suka terikut-ikut dengan budaya asing.
2) Ketinggian budaya Melayu dalam kehidupan seharian.
Gadis-gadis Melayu dahulu digambarkan bersopan santun dan pemuda-pemudanya pula mengamalkan budaya Melayu.
3) Pengaruh budaya asing yang kini telah mengambil alih budaya kemelayuan. Anak-anak muda kini lebih tertarik dengan budaya asing.
4) Harapan dan impian golongan tua untuk melihat budaya Melayu diamalkan semula.
Golongan tua yang masih menjulang budaya lama berharap agar sejarah kegemilangan budaya Melayu dapat dikembalikan.
5) Masyarakat kini yang kurang mempertahankan budaya tradisi.
Anak-anak muda lebih gemar alunan muzik dari barat berbanding alunan muzik tradisional.
Bentuk
1. Bebas.
2. Terdapat lima rangkap.
3. Baris-baris ayat dan rima akhir.
· Rangkap 1 terdapat 4 baris ayat. Rima akhirnya aaab.
· Rangkap 2 terdapat 5 baris ayat. Rima akhirnya abbcc.
· Rangkap 3 terdapat 6 baris ayat. Rima akhirnya abcdbb.
· Rangkap 4 terdapat 4 baris ayat. Rima akhirnya aaaa.
· Rangkap 5 terdapat 4 baris ayat. Rima akhirnya abbb.
Gaya Bahasa
Gaya Bahasa | Contoh |
1) Personifikasi | seruling bambu diam keusangan, |
2) Anafora | tubuh-tubuh. |
3) Bahasa istana | ayahanda. |
4) Asonansi – pengulangan vokal ‘u’ | bersalut songket tenunan Melayu. |
5) Aliterasi – pengulangan konsonan ‘m’ | irama gamat menodai kedamaian. |
6) Inversi | melihat sayu Sang Sita Dewi. |
7) Kata Ganda | tubuh-tubuh. |
Nilai Murni
Nilai murni | Contoh |
1) Kesopanan | Gadis duduk dengan tertib dan sopan. |
2) Kerajinan | Pemuda rajin bekerja. |
3) Menghargai budaya | Bangga dan menghargai pakaian tradisi dan irama Melayu. |
4) Tanggungjawab | Bertanggungjawab menjaga warisan dan budaya bangsa. |
Pengajaran
1) Gadis remaja hendaklah bersopan santun dalam pertuturan seharian.
2) Pemuda-pemudi haruslah rajin bekerja dalam kelangsungan hidup.
3) Kita mestilah menghargai kebudayaan kita sendiri.
4) Janganlah terikut-ikut dengan budaya asing yang merosakkan budaya bangsa.
5) Janganlah kita tergamak membiarkan generasi lama bersedih melihat budaya lama dilupakan.
Comments
Post a Comment